“Het waait vanzelf schoon”

Lidy Herder, een enthousiaste verzamelaar van Engelse spullen. Zo heeft ze dit meegekregen vanuit huis. Ze gaat alle marktjes af voor haar spullen en blijft daarvoor dan ook niet alleen in Nederland. Een uit de hand gelopen hobby, wordt het ook wel genoemd.

477229_108612856010868_1444874326_o (1)

1Lidy Herder zit in haar woonkeuken met een kop thee. Ze heeft witgeverfde haren en felrode lipstick op. Haar felblauwe ogen gaan richting haar tuin. Ze besteedt veel tijd aan zichzelf en daar lijkt ze van te genieten. Je kan aan haar zien dat ze meegaat met de tijd. Ze spaart sinds dat ze getrouwd is met Cor Herder al Engelse spullen voor in huis. “Dat is alweer een lange tijd, ongeveer 40 jaar. Maar dat heb ik ook meegekregen uit huis, wij hadden vroeger alleen maar Engelse spulletjes.” Ze neemt een slok van haar thee. Samen met haar man gaat ze naar antiek beursen, openbare verkopingen of bijvoorbeeld het Waterlooplein.

Toedeloe, dat boeit me niet

“Deze spullen vind ik niet alleen in Nederland. Ook ging ik wel eens naar Engeland of Frankrijk. Daar komen twee paspoppen vandaan.” Lidy’s man heeft geen probleem met haar uit de hand gelopen hobby. Hij vindt het leuk dat ze het huis gezellig maakt. “Alles moet wel schoon!” Zegt hij dan. Haar man zou modern ook leuk vinden, vertelt Lidy. Hij is daar heel makkelijk in. Leuke reacties op haar interieur krijgt ze vaak. “Jeetje wat een hoop werk om dat schoon te houden! Zeggen ze dan. Maarja, dan zeg ik, “Ik zet de ramen tegen elkaar open, dan waait het vanzelf schoon!” Lidy lacht. “Maar een nare opmerking heb ik natuurlijk ook wel eens gehad, dat heb je altijd. Dan zeggen ze dat ze ’t niet bij mij hadden verwacht omdat ik met mijn kleding zo modern ben en dat Engelse er niet bij past. Maar dat is geen belediging voor mij. Dan denk ik toedeloe, dat boeit me niet.

Iemand vroeg aan Lidy of ze een interieur cursus had gevolgd. “Dat zag ik als een groot compliment.” Lidy’s vriendinnen en kennissen vinden dat ze een goede smaak heeft en dat ze in een woonblad zou moeten komen. Lidy kijkt rond. Al deze meubelen verzamel je niet in een paar jaar. “Iedere keer als ze naar een markt gaat, neemt ze wel wat mee. “Overal past wel wat bij.” Sinds dat ze niet meer werkt heeft ze meer tijd voor.

DSC_0021

“Jeetje wat een hoop werk om dat schoon te houden! Zeggen ze dan. Maarja, dan zeg ik, “Ik zet de ramen tegen elkaar open, dan waait het vanzelf schoon!”

Ze gaat brocante, curiosa en antiek markten af. “Dan denk ik wel, ik koop niks, maar er is altijd wel wat leuks!” Lidy haar meubelen zijn allemaal antiek. Ook heeft ze meubelen overgenomen van haar vader en moeder. Zoals een antieke kast en een klok.

Terug met de boedelbak

“Ik volg mijn hart.” Zegt Lidy Herder. Er verschijnt een glimlachje op haar gezicht. Ieder dingetje dat zij koopt heeft een verhaaltje, is oud en heet een betekenis. Ze is voor Engelse spullen dan ook erg vaak naar Engeland geweest. “We gingen weg met een luxe auto en kwamen terug met een boedelbak. Dan zagen we weer een mooie antieke tafel, dan weer zilveren potten.” Lidy kan moeilijk afstand nemen van haar spullen. Ik geef echt niet zomaar iets weg, en verkoop al helemaal niet snel dingen. “Aan een dierbaar iemand wil ik nog wel eens wat geven, dat doe ik met alle liefde.”

2016 Milou Douze

 

Oorspronkelijke vormgeving:

Een gedachte over ““Het waait vanzelf schoon”

Geef een reactie

